Loading...

Tuesday, 14 June 2011

Mengucapkan Salam Ketika Memasuki Rumah

Posted by Jusmi Akbar On 08:08 4 comments

Assalamu 'alaikum sebuah ungkapan salam sederhana dengan makna yang sangat dalam. Pasti kita sudah sangat familiar dengan kalimat salam Assalamu 'alaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh, tapi mungkin hanya sedikit yang benar-benar paham makna dibalik salam tersebut..


Mengucapkan salam hukumnya sunnah, sedang menjawabnya adalah wajib. "Assalamu 'alaikum Warahmatullahi Wa Barakatuh" (Semoga diberikan keselamatan atasmu, dan rahmat Allah serta berkah-Nya kepadamu). sedangkan jawaban salam "Wa 'alaikumsalam Warahmatullahi Wa Barakatuh", (Dan semoga diberikan keselamatan atasmu, dan rahmat Allah serta berkah-Nya juga kepadamu").


Bagaimana dengan Mengucapkan salam ketika memasuki rumah...???
Terdapat segelintir daripada kita yang masih bingung ketika memberi salam untuk masuk ke rumah.
Berikut adalah caranya :
Jika rumah itu kita yakin ada penghuni maka berilah salam seperti biasa :
"Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh"

Disunnatkan memberi salam di saat masuk ke suatu rumah sekalipun rumah itu kosong, karena Allah SWT telah berfirman yang artinya:
”Dan apabila kamu akan masuk ke suatu rumah, maka ucapkanlah salam atas diri kalian” (An-Nur: 61)


Apabila akan masuk ke suatu rumah yang tidak berpenghuni, maka hendaklah ia mengucapkan :
"Assalamu `alaina wa `ala `ibadillahis shalihin

Amalan memberi salam ini mempunyai fadhilat yang besar dan hebat. Dalil-dalil yang menyebutkan tentang kelebihan memberi salam secara umum itu di antaranya ialah sabda Rasulullah s.a.w.: “Wahai sekalian manusia! ucapkan salam, berilah makan, laksanakan silaturarahim, dirikan shalat (malam) ketika orang-orang sedang tidur, niscaya kalian masuk syurga dengan selamat.” (H.R. At-Tirmidzi).

Sementara itu, dalil-dalil yang menyebutkan secara khusus tentang kelebihan memberi salam sebelum masuk rumah di antaranya sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.:  “Tiga golongan, semua mereka itu dijamin oleh Allah, jika dia hidup akan diberi kecukupan dan jika dia mati akan masuk syurga, yaitu: Sesiapa yang masuk rumahnya dengan memberi salam, maka dia dijamin oleh Allah, siapa yang keluar pergi ke masjid, maka dia dijamin oleh Allah dan sesiapa yang keluar untuk pergi berjihad di jalan Allah, maka dia dijamin oleh Allah.” (Hadis riwayat al-Bukhari).

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku: “Wahai anakku! Apabila engkau masuk berjumpa ahli keluargamu berilah salam nescaya akan mendatangkan keberkatan ke atasmu dan ahli keluarga rumahmu.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Di dalam rumah kita kadang-kadang terdapat penghuni lain terdiri daripada makhluk Allah yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Dengan ucapan salam kadang-kadang terbukti mereka yang memusuhi kita boleh menjadi baik dan tidak mengganggu kita. Dengan ucapan salam juga, rumahtangga akan diliputi keberkatan daripada Allah Ta'ala, diberi kecukupan dan terhindar daripada gangguan syaitan. Bila rumah mendapat berkat maka penghuninya akan hidup dalam keadaan tenang, tenteram dan rukun damai.

4 comments:

Post a Comment